Meta tag Title, Description en Keywords
Die volgorde geeft gelijk al het belang aan in volgorde van optimaliseren.
Sommige mensen denken onterecht dat metatags niet meer van invloed zijn op de positie die je in de zoekmachines krijgt op de termen waarop je gevonden wilt worden.
Onterecht?
Ja, want je hebt ze nog wel degelijk nodi en de zoekmachine ook.
De metatag "keywords" weegt tegenwoordig wel minder zwaar mee dan vroeger, doordat deze ernstig misbruikt is door spammer.
Metatag Title
Dit is de titel van de pagina die in de browser balk bovenaan getood word.
Dit is tevens de eerste regel die de zoekmachine laat zien bij de resultaten van een zoekopdracht.
Logisch dus dat in de Metatag Title je zeker je zoekterm in voor moet laten komen !!
Logisch? Ja, maar zeker niet door iedereen gebruikt….
Zoek in google maar eens op de term "nieuwe pagina 1" en "new page 1"
Standaard word dit sommige Webeditors aangemaakt als pagina titel, en zelfs door enkele Content Management Systemen word dit gedaan.
Je zou eigenlijk een syteem moeten gebruiken dat je verplicht om eerst een goede titel in te voeren voor je op het internet publiceert.
Metatag Description
Deze tag bevat een korte omschrijving van de inhoud van de pagina, dit is de omschrijving die weer gegeven word door de zoekmachine na de titel.
Optimaal presteren op je zoekwoord betekend dat je ook hier de term nog een terug laat komen.
LIefst een beetje in het begin van de tekst.
Maar belangrijker is dat je de omschrijving goed laat aansluiten bij de inhoud van de pagina EN dat je er een tekst in zet die aantrekkelijk is voor de bezoeker die je wil lokken.
De lengte van de tekst die getoond word is verschillend per zoekmachine.
De tekst die geindexeerd wordt is meestal tussen de 200 en 250 tekens.
Metatag Keywords
Deze metatag heeft inmddels wat aan kracht ingeboet, en kan bij verkeerd gebruik zelfs door zoekmachine's afgestrafd worden….
Vroeger was deze tag erg belangrijk voor de zoekmachine's om de relevantie van de pagina te bepalen.
Doordat sommige mensen deze gingen vullen met "honderd" keer het zelfde zoekwoord (keyword stuffing) konden ze een hoge positie bereiken in de zoekmachine.
Of het gebruik van zoekwoorden die niks met het onderwerp van de pagina te maken hebben maar waar veel opgezocht werd kwamen hier in terecht.
Een pagina over netwerkbeheer kwam dan ineens naar voren bij een zoekterm als "lief dagboek".
De zoekmachine spiders en index algorithmen herkennen dit soort praktijken inmiddels en zullen de pagina's uit de index verwijderen !!
Ook het gebruik van keywords die niks met de pagina te maken hebben worden gefilterd.
Daarom is het van het grootste belang om deze "keywords" alleen te vullen met die woorden die ook op in de pagina tekst gebruikt worden.
Tip:
Schrijf eerst je artikel en vul daarna pas de omschrijving en de zoekwoorden in de betreffende metatags.
Op die manier kun je makkelijk een korst omschrijving van je pagina geven, en weet je ook welke belangrijke woorden in je tekst verwerkt zitten.