Hoezo, schijven voor het Internet?
Schrijven voor een website is schrijven….
Of toch niet? Nee ! voor het schrijven op internet, dus om inhoud te produceren voor uw website moet je met een aantal zaken rekening houden.
Scannen van een pagina in een fractie van een seconde.
De gemiddelde lever van een internet pagina "scant" de pagina eerst.
Dat wil zeggen je kijkt heel snel over een pagina heen en pikt allereerst zaken eruit die je intresse oproepen.
Vetgedrukte tekst, puntgewijze opsommingen, mogeljke koppen boven artikelen en zelfs afbeeldingen.
Dit gebeurt in een fractie van een seconde!
In dat kleine ogenblik moet je pagina dus al je bezoeker aanspreken, anders is die alweer vertrokken.
Jazeker, in zo’n korte tijd moet je je bezoeker zien te interesseren in de inhoud van de pagina….
Je hebt het op deze pagina zelf ook al gedaan en daar iets gezien dat je aandacht trok en waardoor je verder ging lezen.
Weet dus waar je lezers naar opzoek zijn en neem die zoektermen op in je hoofdingen en vette gedrukte koppen.
Indeling van de pagina
De indeling van de pagina is al belangrijk, zet boven aan de meest aantrekkende paragraaf.
Zorg dat je bezoeker direct een idee heeft waar de pagina overgaat of plaats een "teaser" waarmee hij de tekst binnengelokt wordt.
Verdeel de bladzijde in logische paragrafen en hoe die teksten zo bondig, maar voldoende informatief, mogelijk.
Geef de mogeijkheid om een paragraaf over te slaan, zorg ervoor dat je teksten per onderdeel afgerond zijn.
Soms willen mensen maar informatie over een bepaald deel van hun interesse.
Door je indeling duidelijk te maken met kopteksten en opsommingen geeft je de mogelijkheid om onderdelen over te slaan of nog snel even te herlezen.
Doelgericht schrijven
Zorg ervoor dat je schrijft voor je publiek, spreek ze aan in een vorm die bij je doelgroep en onderwerp past:
– Voor notarissen en juristen gebruik je misschien liefst een wat formelere toon
– Voor vakantiegangers kun je mogelijk wat losser zijn in je teksten
Maar voor al je bezoekers geldt, schrijf met respect en laat merken dat je kennis van het onderwerp hebt, anders zijn ze zo weer vertrokken.
Geoptimaliseerd schrijven
Het grote voordeel van de schrijfwijzen zoals hiervoor genoemd, dus hoofdingen gebruiken en vet gedrukte letters, is dat zoekmachine’s dit onderscheid ook zien.
Ze geven er zelfs de juiste betekenis aan, dus koppen worden als belangrijk gezien bij het indexeren van pagina’s.
Het correct indelen van je paragrafen en gebruik van hoofdingenis dus stap twee het gevonden worden.
Ga nu niet als een gek allerlei trucs uithalen met deze informatie, maar gebruik het om je bezoeker te leiden.
Tip: Schrijf voor je bezoeker, niet voor zoekmachine’s !
Als je bovenstaande doet, dan volgen de resultaten vanzelf, mensen weten wat ze willen en hoe langer je ze met goede informatie op je site kunt houden, des te beter weten zoekmachine’s dat je site voldoende goede inhoud heeft !.
Want geloof het of niet, een site als Google houdt bijvoorbeeld bij hoe lang iemand op een site is geweest voordat hij/zij weer terug kwam om op die zoekterm opnieuw te zoeken.
Het beste resultaat kijg je als ze niet meer terug gaan, omdat de gevonden hebben wat ze zochten !